Často se mě klienti ptají, jaký je harmonogram vyřízení hypotéky v praxi. Ve stručnosti, tedy asi takto:
ÚVODNÍ ROZHOVOR
Většinou jezdím za klienty já. Nemám otevírací hodiny a obsloužím vás často neformálně. Vídáme se většinou tam, kde potřebuje klient. Nejčastěji v kavárně nebo u klienta v práci či doma (zažila jsem jednání v porodnici, nebo na letním festivalu:). Na schůzce mapuji celkovou výchozí situaci klienta na základě které se domlouváme na dalším postupu. Cílem je minimalizace časové dotace klienta v celém procesu. Funguji ale po e-mailu, Skype, nebo telefonu.
NABÍDKA
Zmapuji banky, vytvářím přehled na základě předem domluvených priorit souvisejících s představou klienta či jeho výchozím nastavením. Finální nabídka a úrok v ní obsažený má platnost 30 dní. Do této doby je nutné hypotéku poslat na schválení, viz bod 6.
PODPIS ŽÁDOSTI
V této fázi máme odkomunikováno a jdeme tzv. na jistotu. Když si s klientem odsouhlasíme, kterou cestou se vydáme, vyplníme a podepisujeme Žádost. Současně probereme všechny potřebné dokumenty/podklady, které je nutné zajistit. Podpis Žádosti klientem k ničemu ani jednu ze stran nezavazuje. S hypotékou se pokračuje, nebo Žádost automaticky zaniká, či ji lze telefonicky stornovat.
PRESCORING
Na základě podepsané žádosti se udělá prescoring, znamená prověření klienta v bankovních registrech; další posouzení dostatečné bonity. V některých bankách mám oprávnění prescoring dělat sama, tj. výsledek klient může vidět doslova on-line hned po podpisu Žádosti.
ODHAD
Pokud je prescoring v pořádku, přistupuje se k zadání odhadu. Každá banka má své odhadce. Odhad a jeho výsledek trvá zpravidla 1 týden. K odhadu je nutná většinou rezervační smlouva, či jiná detailní identifikace nemovitosti. Odhad trvá 1 -5 dní, dle druhu odhadu.
SCHVALOVACÍ PROCES HYPOTÉKY
Po odhadu jde zpravidla hypotéka, kompletní složka na finální schválení.
ÚVĚROVÁ DOKUMENTACE K NÁHLEDU
V případě schválené hypotéky, banka připraví úvěrovou dokumentaci, kterou posílám klientovi k náhledu. Ten má dostatek času k nastudování. Dotazy k dokumentaci řeším většinou telefonicky nebo mailem.
PODPISY ÚVĚROVÉ DOKUMENTACE
Po odsouhlasení dokumentace následuje podpis. V bance, nebo mimo banku.
KATASTR, ČERPÁNÍ aj.
Podpisem smlouvy to ale nekončí… Na řadě je čerpání úvěru (převedení peněz z banky na účet prodávajícího). K němu dojde po splnění podmínek specifikovaných v úvěrové smlouvě. Ve všech těchto krocích vás doprovázím.